Livmorbetennelse hos hund og katt kan unngås!

Skrevet av: Carsten Glindø,

Hund
Betennelse i livmoren er en sykdom som kan oppstå hos alle tisper. Den forekommer oftest hos middelaldrende og eldre hunder. Det er en alvorlig lidelse som i fremskredne tilfeller kan være livstruende. Omlag 20 - 25% av alle tisper får dette. Sykdommen krever alltid behandling av veterinær og i de fleste tilfeller kan tispen bli helt frisk igjen.

Illustrasjonsfoto: hund og katt

Livmorbetennelse oppstår som oftest i forbindelse med en løpetid. Oftest innen 12 uker etter løpetiden er overstått. Forløpet av løpetiden styres av kjønnshormonene. Disse hormonene bevirker blant annet at livmorhalsen åpnes i forbindelse med løpetiden. Dette gir risiko for infeksjon. I løpetiden produseres en del slimproduksjon i livmoren. Denne kan ved visse hormonforstyrrelser i seg selv være årsak til at tispen blir syk med tegn på livmorbetennelse. Som regel er sykdomstegnene mest alvorlige når det er snakk om en infeksjon i livmoren.

Symptomer
De første tegn på livmorbetennelse kan oppstå umiddelbart i forbindelse med løpetid, men som oftest kommer de fra 2 - 7 uker etter endt løpetid. Symptomene er varierende mest vanlig er nedstemthet, feber over 39,5?, økt drikkelyst og urinering, nedsatt eller opphørt matlyst samt eventuelt oppkast og diaré. Hvis livmorhalsen er helt eller delvis åpen ses utflod fra skjeden. Mengden kan variere og tispen kan være mer eller mindre nøye med renholdet så en eventuelt kan bli lurt av dette. Utfloden er slimet og fargen kan variere fra gulaktig til brunaktig.

Diagnose
Veterinæren kan ut fra de karakteristiske symptomene som regel raskt stille diagnosen ved kliniske undersøkelsen av hunden. Av og til vil det være nødvendig med et røntgenbilde, og det er lurt å ta en blodprøve for å sjekke lever og nyrer.

Behandling
Medisinsk behandling blir forsøkt av noen, men som regel virker det kun for en stund og tilstanden kommer tilbake. Den beste behandlingen er kirurgisk hvor livmoren og eggstokkene fjernes gjennom et snitt i bukens midtlinje. Med den moderne intensive behandling med antibiotika og væskebehandling før, under og eventuelt etter operasjonen er inngrepet sjeldent forbundet med noen risiko. Tispen kommer seg som regel i løpet av et par dager og kan etter inngrepet ikke få livmorbetennelse igjen.

Forebygging
Hvis du er sikker på at du ikke vil ha valper på tispen kan du få den sterilisert mens den er helt ung. Den vil da ikke få livmorbetennelse og heller ikke løpetid. Hvis inngrepet blir gjort før første løpetid vil den heller ikke få brystkreft noe som ellers mellom 30 og 50 % av alle tisper vil få. Det altså en kraftig sykdomsbesparende effekt ved tidlig sterilisering.

Katt
Katter kan også få betennelse i livmoren. Symptomene er som regel ganske milde; fra ikke å kunne bli drektig til konstant utflod fra skjeden. Medisinsk behandling lykkes oftere hos katt enn hos hund, spesielt hvis livmoren er åpen, men det vil ofte være vanskelig å få katten drektig etterpå. Ellers vil behandlingen være operasjon som for hundens vedkommende. Katten vil da heller ikke få flere løpetider og behøver heller ikke p-piller. P-piller bør for øvrig unngås da disse øker risikoen kraftig for at katten får brystkreft.

Det anbefales derfor på det sterkeste å få katten sterilisert når den er 5 - 6 måneder gammel. Du slipper å passe på at katten får p-pillen og den unngår både livmorbetennelse og brystkreft.