Gammel hund

Hei jeg har en schæfertispe på 10 år. Hun har vært frisk og rask hele sitt liv. I sommer fikk vi konstatert at hun har fått kreft i 3 av spenene. Vi ble oppfordret av dyrlegen å la hunden få et så normalt liv som mulig da hun ennå ikke viste noen sykdomstegn. Vi ønsker å tenke på hundens beste og ønsker ikke å utsette henne for noen smertefulle inngrep som hun ikke skjønner noe av. I den senere tid har hun hatt litt problemer med magen og avføring. Hun virker noe urolig og utilpass. Litt mer \"masete\" enn vanlig. Hun spiser normalt og virker ellers pigg. Hun har også HD og har blitt litt mer redusert/stiv det siste halve året. I denne anledning har jeg noen konkrete spørsmål:
1. Hvordan pleier kreft i spener spre seg?
2. Hva er symptomene på spredning?
3. Kommer hunder i noen form for overgangsalder?
4. Hvor gammel pleier schæfertisper bli?
5. Når kan man vite at hunden bør avlives?

Hei Janette.
Kreft i juret sprer seg oftest til lungene.
Symptomer på spredning kan være tretthet og hoste.
Hunder har ingen overgangsalder slik som mennesker,men det du beskriver hos din hund kan være begynnende senilitet.Mage og tarm blir ofte mere ømfintelig hos de eldre hundene.Det kan ofte være gunstig å skifte til et senior for.
Det er mye dyrlegen din kan gjøre for at hunden din skal få en god alderdom.Det finnes gode midler mot stivhet.Akupunktur kan også virke gunstig.
Schæfertisper syns jeg pleier å bli ca.10 år.
Det er vanskelig å gi råd om når dyr skal avlives og da via nett nærmest umulig.Dette er noe du bør diskutere med din faste dyrlege som kjenner hunden.Generelt kan man si at hunden skal ha et verdig liv.Den må ha god apetitt, kunne gå litt tur og vise tydelig glede over livet.
Lykke til med din gamle venn.