Hoster og harker

Kan hunder bli forkjølet??

hunden min hoster og harker... brekker seg litt også, men det kommer ingen ting. nevnte det når jeg var hos dyrlegen for noe annet, han lyttet på henne og mente henne var frisk. tror ikke han tenkte så mye på det siden det ikke var grunnen for at jeg var der. Men kan det ha seg sånn at hun faktisk er forkjølet? Hun var sammen med en annnen hund som også harket og hostet.. kan hun ha blitt smittet??

Hei Berit!
Det høres mistenkelig ut som kennelhoste. Så fremt det ikke er flere symptomer som feber, slapphet eller manglende appetitt o.l., så vil infeksjonen gå over av seg selv etter en 10 dagers tid. Det er viktig å holde hunden i ro i denne tiden da for store anstrengelser kan gjøre at hunden blir dårligere. Hvis det er forverreing av symptomer eller at du får andre symptomer som beskrevet over bør du kontakte en dyrlege igjen.
Kennelhoste er meget smittsomt så det er viktig at du holder hunden din vekk fra andre hunder mens den er syk.
God bedring til hunden!
Solvejg Whist
21.01.2009 00:00

Kennelhoste - også uten kennel

Kennelhoste er en smittsom infeksjon i hundens øvre luftveier som kan sammenlignes med en kraftig forkjølelse.

13.01.2007 00:00

Kennelhoste

Kennelhoste er en infeksjon i luftveiene, som kan gi kraftige forkjølelsesymptomer hos hunder.

23.05.2019 10:09

Ta vare på seniordyr

Mange venter for lenge med å ta sin gamle hund eller katt til veterinær. Kjæledyr lider unødvendig og flere dør for tidlig.

17.04.2019 13:49

Vis respekt for sola

Hunder kan også bli snøblinde dersom de utsettes for sterk sol og UV-stråling.