Øremidd hos katt og hund

hei.vi var "barnevakt"for en liten søt kattonge mens eierne var på ferie for en tid tilbake.etter at han ble hentet begynte hundene våre å klø i ørene og vi fikk i ettertid høre at den katten vi passet hadde vært hos dyrlege for øremidd etter at den hadde vært hos oss.siden vi har flere hunder og flere katter lurer jeg på om alle dyra må behandles for øremidd nå og hva det vil komme til å koste.vi har tre hunder og fem katter.er det noe vi kan gjøre selv for å bli kvitt øremidden på de?

Dersom en katt har øremidd, ser det oftest ut som om de har tørr jord i ørene. De klør mer eller mindre. Smitte kan skje oftest mellom katter. Hunder kan også bli smittet, men det er mer skjeldent.

Den beste behandlingen er at dyrlegen setter en sprøyte med Ivomec eller tilsvarende under huden. Medisinen gjør at katten eller hunden blir giftig for parasittene. De dør når de biter. Gjentas etter 3uker nøyaktig. Første sprøyten dreper demidden som er utklekt, og den neste dreper de som er klekket ut fra alle eggene før de får tid til å legge nye egg. Eggene vil ikke bli drept, fordi parasittene må bite verten for å bli drept. Noen anbeflaer 3behandlinger med 14 dg mellomrom, for det er litt for kort tid med 14 dg for at alle eggene er klekket.

Det går også an å dryppe med medisin i ørene, men da kan midden overleve på kroppen en periode. Slik behandling må oftest vare minst 3-4uker for å være effektiv. Kattene blir også vansklige å behandle etter hvert, fordi de ikke liker å få noe i ørene.

Prisen for behandlingen vil variere. Ta kontakt og be om et tilbud!
Kristen Bjormyr
08.02.2004 00:00

Den kløende hund og katt

Hos kjæledyr er en utbrett kløe forårsaket av en forstyrrelse i immunforsvaret, hormonforstyrrelse eller parasitter i huden og/eller pelsen, samt anatomiske forhold.

23.05.2019 10:09

Ta vare på seniordyr

Mange venter for lenge med å ta sin gamle hund eller katt til veterinær. Kjæledyr lider unødvendig og flere dør for tidlig.

27.03.2019 12:53

Frykter økning i lungeorm

Veterinærer mistenker at parasitten kattens lungeorm sprer seg i Norge.

10.04.2010 10:44

Innvollsorm hos katt

Hos katt i Norge er spolorm og bendelorm de vanligste innvollsormene. Ormekurer til katt er reseptpliktige, for å redusere unødvendig medisinbruk.