Syk katt

Hei... Har en katt som ikke har hatt avføring på snart 5 dager...i tillegg har hun vært slapp å trøtt og ikke villet spise/drikke..har gitt henne vann pr sprøyte jevnlig, og håndmatet henne litt med våtfor...fra i går virker pus kvikkere..spiste fra egen skål i dag (litt),og virker piggere...men fremdeles bare tiss i kattekassa (har holdt henne inne for å følge med)...hvor mange dager kan hun gå uten å bæsje? Hun har jo ikke spist så mye som vanlig.. Noen tiltak? Hun har også fått litt zoolac, og kattemalt disse dagene...Å et siste spørsmål...er der skadelig for katten å få litt laktulose?

Hei!
Om du ikke allerede har vært hos dyrlege, vil jeg anbefale deg å få undersøkt katta di så fort som mulig!
Tror kanskje at hovedproblemet ikke er manglende avføring, heller dårlig matlyst pga underliggende sykdom. Om en katt ikke spiser så mye vil det jo heller ikke komme ut noe avføring. De fleste katter har daglig avføring, men om det går 2-3 dager er heller ikke dette noe unormalt så lenge den spiser som vanlig.
En katt som ikke vil spise eller drikke på en dag er som regel syk eller skadet.
En liten teskje laktulose daglig eller annen hver dag kan brukes om katten har en kronisk problem med hard avføring, men det beste er ofte å skifte til en annen type fôr.
27.03.2019 12:53

Frykter økning i lungeorm

Veterinærer mistenker at parasitten kattens lungeorm sprer seg i Norge.

27.09.2017 11:11

Flåttsesongen er i gang

Mange norske dyreklinikker melder om økt besøk av kjæledyr med flått. Veterinærer anbefaler alle dyreeiere å gjøre det de kan for å forebygge flåttproblemer for sitt dyr.

08.01.2018 10:37

Bekymret for katteaids

Den siste måneden er katteaids (FIV) påvist hos flere katter i Kongsberg. Veterinærer er bekymret.

27.09.2017 11:20

Slik gir man katten medisin

Når katten trenger medisin, er det viktig å få gitt dette på en god måte. Det er ulike triks for å få katten til å ta tabletter eller flytende medisin.